Vanaf 1 december 2021 zal de Zelfmoordlijn 7 uur per dag via chat bereikbaar zijn. Met de nieuwe openingsuren tussen 17u en 00u voor zowel week- als weekendavonden wil de Zelfmoordlijn tegemoetkomen aan de grote nood aan online gesprekken bij vooral jonge en vaak hoog-suïcidale oproepers. Om de bemanning van de chat te verzekeren, leidde het Centrum ter Preventie van Zelfdoding, de organisatie achter de Zelfmoordlijn, het voorbije jaar 60 extra chatbeantwoorders op. 

Nieuwe openingsuren 

De chatdienst van de Zelfmoordlijn bestaat sinds 2005 en was tot voor kort elke avond bereikbaar tussen 18u30 en 22u. Door de opleiding van extra chat-beantwoorders kon het CPZ in mei 2021 de openingsuren al uitbreiden voor het weekend van vrijdag t.e.m. zondag, tussen 17u en 00u. Vanaf 1 december volgen de weekdagen en is de Zelfmoordlijn elke avond 7 uur online bereikbaar. 

Vooral jonge chatters 

De chatdienst van de Zelfmoordlijn bereikt vooral jonge oproepers. In 2020 was 50% van de chatters jonger dan 20. Bijna 80% van de chatgebruikers zijn meisjes. Chatters van de Zelfmoordlijn ervaren online hulp als laagdrempeliger, beter controleerbaar en anoniemer dan telefonische hulp. Oproepers die contact zoeken via de chat, vertonen vaak een hoge mate van suïcidaliteit en een complexe en ernstige problematiek. 44% van de oproepers aan de chat denkt al een jaar of langer aan zelfmoord en ruim een derde ondernam al één of meerdere pogingen. De drempel om via chat te praten over moeilijke onderwerpen zoals misbruik en zelfdoding is minder hoog. Een chatgesprek aan de Zelfmoordlijn duurt gemiddeld één uur. 

Vrijwilligers gezocht 

Deze uitbreiding van de chatdienst van de Zelfmoordlijn is opnieuw een belangrijke stap in het toegankelijk maken van laagdrempelige hulp voor mensen met zelfmoordgedachten en hun omgeving. Naast het bestendigen van deze uitbreiding, is het de bedoeling van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding om – naast de telefoonlijn die 24/24 beschikbaar is – ook de online chat verder te laten groeien.  

Om nog meer mensen een gesprek te kunnen bieden aan de Zelfmoordlijn, blijft een constante groei van ons aantal beantwoorders essentieel. Het blijft een grote uitdaging om blijvend voldoende mensen te vinden om de Zelfmoordlijn te beantwoorden. Mensen die interesse hebben om vrijwilliger te worden, zijn dan ook heel erg welkom. Wij zoeken ook bijkomende samenwerkingen met hogescholen en universiteiten.” 

Kirsten Pauwels, directeur, Centrum ter Preventie van Zelfdoding

Wil jij de chatdienst van de Zelfmoordlijn versterken? Je bent meer dan welkom om de uitbreiding van de chaturen te blijven verzekeren.

Verantwoordelijken van hogescholen en universiteiten die interesse hebben in een samenwerking met de Zelfmoordlijn, vinden meer info via